Spektrum autyzmu to grupa zaburzeń neurorozwojowych, a więc takich których źródeł należy szukać w nieprawidłowościach w procesie rozwoju psychoruchowego od okresu wczesnego dzieciństwa. Nasilenie objawów autyzmu może być bardzo różne. Począwszy od stopnia głębokiego któremu często towarzyszy niepełnosprawność intelektualna, po formy łagodne, jak na przykład zespół Aspergera, w których nasilenie objawów jest mniejsze i pozwala na pełną samodzielność w przyszłości.
Cechy i zachowania dzieci, które wskazują na spektrum autyzmu to m.in.:
Trudności w nawiązywaniu przyjaźni z rówieśnikami.
Trudność w rozumieniu uczuć i myśli innych osób.
Brak dzielenia się swoimi zainteresowaniami z innymi np. dziecko nie dąży do tego, aby rodzice zwracali uwagę na rzeczy, które są dla niego interesujące.
Mniejsze dążenie do interakcji z ludźmi.
Unikanie kontaktu wzrokowego.
Opóźnienie rozwoju mowy.
Nietypowy ton głosu np. monotonny pozbawiony melodyki (tzw. płaska prozodia).
Branie słów dosłownie, nie rozumienie sarkazmu, żartów lub droczenia się.
Nie używanie gestów np. gestu wskazywania lub machania na do widzenia u dzieci.
Powtarzanie słów lub dźwięków (echolalia).
Preferowanie niezmienności otoczenia i rutyny.
Intensywne zainteresowanie wąską dziedziną wiedzy np. pociągi, dinozaury, liczby.
Powtarzalne zachowania np. kręcenie się, trzepotanie rękami, układanie zabawek w rzędach.
Test przesiewowy, który pomoże Ci w sprawdzeniu czy dziecko rozwija się typowo znajdziesz na stronie badabada.pl.
W przypadku potwierdzonej diagnozy autyzmu lub zespołu Aspergera u dziecka, dobrym rozwiązaniem jest terapia dla dzieci z autyzmem / zespołem Aspergera.
Źródło: www.polskiautyzm.pl